North Sea Regatta 2024


3 fantastische dagen varen op de Noordzee

Verhalen over (wedstrijd)zeilen, ski-trips, mountainbike- of hike tochtjes hebben één gemeenschappelijke deler: je had er bij moeten zijn. Dat is ook van toepassing voor de NSR editie 2024. Mooi en goed bezet ORC 2 veld. Een geweldig lang weekend varen.

First day of the North Sea Regatta, Scheveningen, the Netherlands, Saturday, 18 of May 2024.

Vrijdag – Event begon goed. Vrijdag mochten we opnieuw ‘onze’ sublieme plek in de haven pal naast de ingang van het clubhuis innemen. De plus van nog geen 10 meter lengte. Waar we iedereen en z’n moeder uit de vloot en het zeilen die we kennen wel moet langskomen. Mooi weerzien met oude bekenden en ex- of tijdelijk uitgeleende teamleden. Ideale plek om bij te praten en onderling kennis en ervaring uit te wisselen. Alleen al daarom moet je op de NSR van de partij zijn. Je kunt op je thuiswater wel aardig vooraan varen. Hier weet je even waar je echt staat.

Ook nieuwe mensen en de andere teams ontmoeten is deel van het zeilen en het plezier. Na afloop delen van tuning tips en trics en settings met de andere J-99’s. Mooi voorbeeld van de goeie sfeer in de ORC2 vloot zoals we die al jaren kennen.

WAR Pauze – Zou voor de toekomst van de Nederlandse vloot wel goed zijn om in de week voor het NK de woensdagavond wedstrijdserie een avondje ‘on hold’ te zetten. Geeft teams die twijfelen of in tijdnood zitten ook de mogelijkheid de crew over de streep te trekken. Misschien iets voor de Noordzeeclub (en/of verbond).

Trainen op stroom – Geeft daarnaast ook de mogelijk om onderling een WO avond training op de Noordzee met je team in te lassen om weer wat aan op stroom varen te wennen. Veel ervaring op zee of niet of niet. 3e dag is bij ons altijd de betere en dat zal daar vast mee te maken hebben.

Dag 1 – Op dag 1 was het even wachten op wind maar daarna de serie conform plan : drie dagen, drie races per dag kunnen afwerken. Grotendeels in korte broek. Dat werk. Terecht dat er een aardige delegatie van WSV Flevomare met de herrezen Six Pack, Sail Select en de Moshulu op af was gekomen.

Op het water mooie faire strijd. Naar mate de dagen verstreken kwam het veld voorin steeds dichter bij elkaar te zitten. Fanatiek en op het water elkaar beschaafd in de haren zitten.  En ja, daar wordt ook wel eens wat geroepen. Maar (bijna) nooit vervelend of klootacties en de grens van de regels opzoeken(en d’r overheen) die we soms in een andere klasse wel eens meemaken. Sterker, aan de voorkant van het veld is het met bakboord/stuurboord midden in het veld vaker het gebaar ‘ga maar door’ ipv je rechten opeisen en even vakkundig ge-leebowed te worden en je 15 sec later alsnog overstag moet, wat minder presterende teams vaak overkomt.

In de ORC 2 klasse bij een ‘situatie’ of issues op het water zoeken we elkaar naderhand even op. Praten er even over bespreken wat er is voorgevallen en wat je eigen werkelijkheid is van wat is voorgevallen. Daarna afbieren en is alles weer normaal en lekker verder varen.

De Wedstrijden

Close racing. De eerste 5 boten (vaak op wat afstand van de nr 1) kwamen een aantal malen binnen 30 seconden over de lijn.  Wij konden op handicap zelfs de punten delen (want gelijke tijd). Geeft wel aan hoe top de wedstrijden waren.

Second day of the North Sea Regatta, Scheveningen, the Netherlands, Sunday, 19th of May 2024.

Punten delen voor het Kurhaus. Roze Genakker is van de Fun J . Extra Djinn met Rood /wit/ geel – Flying Dolphin voorop, Links Ella, een X-35. Met de taupe (?) spi de B&G – een van de andere drie J 99’s. Verderop links de Kreuz Asse uit andere klasse ORC 1 met haar signature spi.

Ook verder in het klassement regelmatig onderinge intervallen van ééen (1) of maar een paar seconden. Check bijvoorbeeld hieronder Inshore race 8, 7 en 2 m.n. de kolommen gezeilde tijd en interval. Verschil is in de praktijk niet meer dan net dat ene surfje, iets vroeger durven te klappen om de boei op stroom te halen of de spi een tel eerder omhoog of omlaag weten te krijgen. Dat is mooie strijd, daar komen we voor.

Een spreader tegen stroom en de wind zet alle schepen in een slaglinie en helpt niet om de druk onderling bij de boeironding nog wat verder op te voeren. Je kon zelfs even stukje op adem komen. Bovendien ga je 80 meter de verkeerde kant op en wordt de SB slag met Noorden wind en Noordstroom nog langer tov van bakboord (lees, minder boeiend). Hieronder heb ik mijn persoonlijke ervaring over back to back en geometrie van de baan daarover maar eens op het beeldscherm gezet.

Prachtige dag 3

Ondanks een start (en prijsuitreiking en retour) in de pisregen op dag 3 waren we heel goed op stoom. De top 6 gaf elkaar, op een een mooie knobbelige Noordzee en genoeg wind als canvas voor de onderlinge strijd,  geen duimbreed toe. Constant stuivertje wisselen waarbij de snelste boot van de dag (Extra Djinn) 9 pt over drie races had en de nr 5 van de dag 12. De top 6 van het klassement heeft geen punten overgelaten voor de rest van het veld van totaal 20 boten en er voorin onderling ook geen verschuivingen meer waren.

Mooie strijd met o.a. Saffier om de positie en vrije wind net na de start.

Flying Dolphin Nederlands Kampioen

Over de drie dagen na 9 races was Flying Dolpin afgetekende winnaar met maar 13.5 punt Met 2x slechts een 4e plek als aftrek. Gevolgd door Joule 19pt en de Warp met 21pt. Plek 4, 5 en 6 waren voor Extra Djinn met 25pt, Rosetta 28pt en wij met de Fun J 6e met 29,5pt. Gat met nrs 7 t/m 10 was 30pt met onderling maar 3 pt verschil.

Ook overall incl de trip op en neer naar de UK, die wij steevast laten voor wat ie is, kwam de FD als winnaar uit de bus.

(klik op de foto voor groter formaat)

Foto’s Sander van der Borch – NSR 2024

Prima organisatie

Dikke merci weer voor de organisatie waar we hebben kunnen genieten van een weer een prachtige editie van de NSR. Dank aan alle vrijwillgers die dit zeilfeestje mogelijk hebben gemaakt. Twee banen uitleggen vanuit een schip en iedereen happy is geen simpele opgave.

Behalve koningsklasse de ORC 2 was er een veld met ORC 1 boten waren er weer de SB 20’s, een paar andere sportbootklassen: de Javelins en de Flying Dutchman’s. Maar het zijn wel zorgelijke aantallen. Hoe cool zou het zijn om met een veld J80’s van de winterserie in Naarden aan de start te liggen en hier te varen als seizoenseinde. Een van de topics die we op de kade besproken. Misschien volgend jaar?

In de bar, op het water en de kade op het verder prima georganiseerde event alleen maar lachende gezichten gezien en gesproken. Graag tot de volgende.

J

P.S.  Wat me verder opviel  (om me er ongevraagd een beetje tegenaan te bemoeien) en wat organisatie op het water en het varen aantrekkelijker te maken (mijn persoonlijke mening. Niet per se die van het team of de schipper) :

  • Klassen back to back wegschieten of met veel minder tussentijd De standaard 5 minuten (5 min + 5 min waarschuwingssein tussen klassen en een handvol generals met ook weer 5min tussentijd) vreet tijd. Velden zijn niet (meer) zo groot dat dat niet kan.
    • Standaard back-to-back doorstarten na een general
    • Zeker als de startlijn er op zich goed in ligt en de oorzaak alleen maar haantjes gedrag is van het veld. Moet iedereen maar goed opletten op de vlaggen, uitluisteren én op tijd terug zijn voor een goede positie voor een herstart. Trekt het veld ook meer uit elkaar bij de herstart en heb je minder kans op 2e general, black flag’s ed. Uitstel er in schieten om de pin te verkassen kan in die 5 min altijd nog.
    • De grote plus van het zo kort mogelijk maken van de tussentijden is dat het programma van een zeildag korter kan/moet worden (lees m.n. iets later beginnen en vroeger klaar). Daardoor iets familie/sociaal wat vriendelijker tijden voor aan & van boord. Drie dagen om 06.30 je nest uit moeten en na 19.30 thuis trekt sociaal niet overal applaus. De die hards vinden het allemaal prima en boeken zichzelf al voor kerst op de koelkast kalender twee of drie dagen uit. Althans ikzelf. Maar daar zijn er steeds minder van, als ik op de aantallen afga. Meerdere lange dagen niet thuis is een aspect dat denk ik meespeelt bij de sjaak-afhaakers die we niet meer terugzien op events en iets anders (of niets) zijn gaan doen.
    • 2e (kleine) plus van het dichter op elkaar wegschieten is dat je minder snel de kans loopt bij 2-3 herstarts dat de eerste klasse al weer bij de gate is en je even de pauze knop moet indrukken voor het vervolg. Komt niet zo heel vaak voor (en wat een goede beslissing was op de zondag)
  • Wat radicaler is dat je op stroom de bovenboei er A-sym in gaat leggen. Een bovenboei haaks op de baan oogt misschien goed op papier maar pakt op stroom tegen i.c.m. een spreader minder goed uit in de praktijk. De jachten met sym-spi’s schommelen in een rond zeetje met stroom tegen na een jibe set bijna rechtstreeks naar de onderton. Nog een kleine klap bakboord uit en je bent er. Dat is geen wedstrijd maar een toertocht. Maakt het taktisch minder interessant. Een verre spreader die je nog verder naar links brengt maakte de SB slag nog dominanter.
    • Een minder dan haaks op de boventon tegen stroom en wind liggende spreader trekt het veld verder uit elkaar, haalt de spanning uit de onderlinge strijd na de bovenboei. Op zo’n kamelenkoers waarbij iederen net iets achter z’n voorligger uitkomt kan Iedereen:
      • z’n (jibe) set ‘op het gemakje’ eindeloos voorbereiden en ‘netjes’ timen en afmaken
      • bijna per definitie voor de achterligger langsvaren
      • Als de spreader veel lager dan haaks ligt kun je nog wat doen. Hem er onder prikken ed. en heb je tacktisch nog net wat meer opties. Dat maakt dat rak + vervolg spannender.
    • Bovendien brengt een veel lager liggende onterton het veld verder van het ‘gedoe’ bij de boventon en voorkom je de kans op voorlangs kruisende koersen. De reden waarom we uberhaupt een spreader hebben volgens mij.
    • > Zie ook de foto hieronder waar je dat afgepaste treintje mooi kunt zien

Afijn, zomaar wat observaties uit de rail terwijl ik bezig was met de route om ons scheepje zo snel mogelijk van de start naar boei 2 en 3 te krijgen en weer terug.

First day of the North Sea Regatta, Scheveningen, the Netherlands, Saturday, 18 of May 2024.

J

  1. Prachtige klassieker als startschip en 2. een organisatie die tevreden kan terugkijken op een zeer geslaagd event
    ↩︎

Leave a comment