Start Seizoen 2024

Met doorvaren in de winter met de J80 de Fun Jr (Boeg # 52) is het seizoen voor ons team eigenlijk niet opgehouden.  

J80 NK 2024

Het was 1e weekend van april 3 dagen knallen met zon en véél (warme!) wind. Vrijdag ging de kraan al vroeg open en het vat was zondagmiddag nog niet leeg! Harmonie voorspelling oogde eerder die week vrij dramatisch maar klopte feilloos. Dealerdag omstandigheden.

Nrs 1 Joyride – John den Engelsman aan het stuur en 2e Don Juan – Wouter Kollman/ Gebr De Zeeuw waren met afstand beter. 9 races gevaren (2) en maar 10 & 14pt. Cheapeau. Daar achter zat het in 2 paketten dicht op elkaar. Paar Goede Franse teams voorin er bij. nrs 3 t/m 6 (36-37pt) nrs 7 t/m 10 (51-52pt). BTG 3e NL team.

Wij kregen de boot met name aan de wind op de grens van nog net vaarbare wind (of iets d’r over in de vlagen) niet goed aan de praat (of niet goed genoeg getraind) en eindigden in de 2e groep.

Voor de wind ging het helemaal prima. Controle. Prachtig teamwork. Nog tijd voor tacktiek, genua trim én naar de camera te kijken. Plus ons persoonlijk record met de J80 verbroken en de 16+knp gehaald op het Markermeer. Kortom genieten.


Zondag is iedereen na twee dagen flink aan de bak vol-le-dig uit elkaar getrokken. Ook wij waren gesloopt met rondje na rondje alleen maar dit … en iedere pot steeds net iets meer wind.

Markermeer – Low res screenshot uit de foto pagina’s van Twirre Bogaard

link foto’s Twirre Bogaard

Lekkere pin end start !

Ook nog Drone beelden van Twirre van een onze wel heel lekkere 1e start zaterdagochtend. Mooi studiemateriaal ook : welke plek op de lijn had jij gekozen?

Wij hebben Boeg #52 0.39s is het Start. Wij klappen op 0:49s voor het veld langs. #77 klapt kort daarna. Het was een battle tot en met de finish en delen boord aan boord. Maar wij konden hem verzilveren met een paaltje. Veel goeie starts een wij geen enkel OCS.

Za 1e Start op ca 0:39 wij klappen op 0:49

WAR

Dramatische luchten en met een  temperatuur onder de 6 graden. Was even wennen na het NK J80. We zijn weer met de J99 op de Woensdagavond bij Flevomare begonnen.

Usual suspects in het veld waren bijna allemaal weer present. Hier en daar een  nieuw gezicht of terug van lang weggeweest.

Nee, geen drama filter gebruikt.

Boot zo uit de berging het wedstrijd water op en crew (bijna) compleet ging 1e pot al best prima. Ondanks dat we bv even naar een van de flashy drijvende boeien van de Kon. Muiden voeren i.p.v naar boei M1.  Maar verder netjes gevaren. Een paaltje weer.  Link uitslag Flevomare.

Fun met een Club Swan 36 – Bow #06 – ITA 3601

Ons jongste teamlid  is bezig om te proberen een mooi project van de grond te krijgen. Samen met een groep sterke jonge Nederlandse zeilers die hij om zich heen heeft weten te verzamelen, willen ze samen graag zo veel mogelijk potten in de Club Swan 36 gaan varen. Deze week hun eerste kennismaking met de boot + trainen + Tuscany Swan Cup een een mooi event om mee te beginnen.

Meer weten over hun project of er bij zijn bij ACT 2 : stuur mij even een bericht!

Link voor o.a. foto’s staat hier

ORC kalender o.a. Stellendam

Seizoensopening Stellendam ging hem niet worden deze editie. Dit soort Buitenlandse projecten, marathon Rotterdam deelnemers en huisje-boompje-beestjes ontwikkelingen, dan zit de logistieke puzzel maar zo tegen. Helaas.

Volgende event op de Kalender is Y-Toren race in Durgerdam. Ook één dag meedoen en samen sparren in de upwind/downwind banen kan ook . Is al een bonus en lekker om het seizoen goed te beginnen. Inschrijven kan hier

Te koop – Tandem kielboot trailer 2.200 kg –

Een zwaar gebouwde gegalvaniseerde wegtrailer of stallingstrailer voor kielboten. Breed frame. Kan natuurlijk ook een flinke maat sloep op.

Ideaal als stallingstrailer voor bv. J80 bij de Frostbite maar er passen ook grotere en zwaardere boten op.

Interesse : reagerer onderaan deze post of klik op contact pagina of via onze FB of Insta pagina of spreek een van ons even aan in de bar bij komende training of dag Frostbite zeilen.

Trailer staat in Naarden.

Prijs : € in overleg

Details


Gegalvaniseerde trailer

Bouwer : Segelsport Hille
Model : HT 2200

Toegelaten totaal gewicht 2200kg

Kielbalk
Neuswiel
Verlichtings balk uitschuifbaar
Steunen verstelbaar
Oplooprem
Koppeling (kogel max 100kg)

Bandenmaat 185/70/13 / 4x heavy load banden met veel profiel 2 nieuw
Assen AL-KO
gegalvaniseerde wielkappen
Stalen velgen 5 x 112 + sierdoppen

Trailer heeft geen papieren bij het (Duitse) Kenteken


klik hier voor Contact

2023/2024 Fun Jr Frostbite J80

We konden niet bij de opening van de FBC zijn in Naarden.

Agenda 2023/24

Deze zondagen is er J80 – Frostbite serie

FBC 1: zondag 8 oktober 2023 .

FBC 2: zondag 5 november 2023

FBC 3: zondag 26 november 2023

FBC 4: zondag 17 december 2023

FBC 5: zondag 14 januari 2024

FBC 6: zondag 11 februari 2024

FBC 7: zondag 17 maart 2024

Uitslagen 23-24 staan hier

Komt nog een datum voor NK J80 bij. update : 567-4-2024

Steno verslagje

laatste eerst

FCB 7-+ Finale Op zicht goed gevaren maar we konden de laatste DNF en RET met 2 x 22 punten niet meer wegvaren. Daarmee stonden het aantal aftrekwedstijden dit seizoen en het 1e weekend dat we niet konden meedoen, iets te strak afgesteld.

Maar dan nog. Had max een plek kunnen schelen. We hebben het iets te vaak onderweg laten liggen.

Om het vanaf het begin de onderlinge verhoudingen beter in beeld te hebben kun je als Fine tune van de aftrekregel misschien beter std beginnen met een heel weekend te kunnen wegstrepen. + 1 wedstrijd bij 10 wedstrijden en +2 bij 20. Maar maakt voor lange serie allemaal niet zo geweldig veel. Hooguit onderling daar achter. Niet voor de winnaar.

De Don Juan konden we te vaak niet bijhouden (7x 1e). De verdiende winnaar. Ook de Joyride zit er pot voor pot er vaker voor (6x 1e). 3e overall is de Jerapi (2x 1e). Jeugdbende(1x), Njrod (1x) en wij (2x 1e) vechten het daar achter uit. Regelmatig zitten de Juul (1x) en de Spooky (1x) daar ook tussen.

Op naar het NK! Teller staat weer op 0 – 3 dagen met de Fun J – 25 boten – 350kg /4p Saunasuit was niet nodig!

FCB 6 Drie mans bezetting. Goede handling. Wat nieuwe dingen uittest. We raken de nasleep van DNS en DNF en een RET maar niet kwijt. Zeilend altijd in de top 10 maar overall staan we er nog niet echt bij. Met nog max 4 races in de FCB stijgt de max aftrek naar 5 races. Dat is nog 22 punten om weg te kunnrn strepen. Dat is er een te veel.

tussenstand an FCB6

FCB – was ik niet bij.

FBC 4 – team was er bij maar zelf vestek moeten laten gaan. Geen verslag helaas. Joyride heeft goede zaken gedaan met 1 1 2. Ook Don Juan steady top posities gevaren.

Bovenste 5 weer dicht bij elkaar. Totaal zijn er na 13 racea 4 boten die 1e plekken hebben gevaren en een boot meer die ook de 2e plekken hebben verdeeld.

Koploper 59 heeft een 6e plek als slechts meetellend resultaat. Bij boten voor ons tellen nog 7-10e plekken mee. Bij ons zijn dat nog steeds 2 x 21 (DNC) punten.  Kortom we moeten nog wel het een en ander varen voor we aan aftrek van slechte gezeilde resulaten toekomen.  

FBC 3 – Droog! Hele goede snelheid in bovenkant light, 6e (OCS, terug en inhaalrace) + 2x 1e en 1e (en twee keer close)

Tussenstand. Na 10 races. Wij nog maar 6 resultaten dus bij ons tikken nog x 21 DNS vol mee.

BOOTNAAMBOWGEM ALLE GEZEILDE RACES (10)Gem 8 RACES 2 aftrek
DON JUAN593.22
JOYRIDE254.13 4
nJORD124.43 6
JEREPI215.33 9
JUUL227.55.25
JEUGDBENDE116.15.25
FUN J523.5 (21Pt in 6* races)
* Ons gem van 6 races zet ons weer precies op delfde plek als vorig seizoen > 2e. Wel iets beter gem.
Top 6 heeft wel alles gevaren. 2e aftrek maakt (behalve v Juul door OCS) niets uit voor de stand.

FBC 2 : onze 1e keer weer. Mooi lopende windje. Pisregen. Prima 3, 7, 3

FBC 1 – konden we niet bij zijn

Q3 2023 – Preview

Wat zit er voor ons nog in het ORC 2 vat. Op en rond het Marker en IJsselmeer is dat :

Pampus Regatta Update 12/9 – Fun J – 1e

WAR laatste race – Update 15/9 – Fun J – 1e

Lelystad Regatta – AFGELAST

Medemblik Regatta –

Dan is er nog een rondje Windmill. Vraag is of je daarvoor in het Noorden wil blijven plakken voor 24Nm. Haven Hindelopen is al vol. Online aanmelden kan overigens niet meer. Vraag is ook of je nog wel zou kunnen meedoen als je elders zou gaan liggen.

J80 – Frostbite

Inschrijven beginnen Winterserie voor de J80 beginnen binnen te lopen. Iedere maand een potje en regelmatig vaak via de app extra trainings dagen.

Voorwerk. Wij zijn begonnen aan onderhoud aan de J80 voor de Frostbite die 2e zondag van oktober begint. Site is ooit begonnen als online kladblok dus nog maar een keer.

Belangrijkste items

  • Vernieuwen keerblok/organizer l✓
  • Zeilen – nakijken

Poetsen / overige

  • Buiten – Rondje hoge druk + schoon
  • Romp – Poetsmachine – (AF is in orde en kan nog een rondje)
  • Binnen schoon ✓
  • Brackets electronica plaatsen
  • Electronica 12V nalopen/ vernieuwen en 220V van boord

Lo / no prio

  • BB motor – testen – reserve mot een pakking
  • Trailer – nazien > 1/10

Dag 2 – ORC Worlds

Er is nog maar een coasstal gevaren. Want weer veel wind. En weer 20-+35Knp. Het is dag 2 en er zijn nu pas 2 wedstrijden gevaren. Was goed te volgen op de tracker. Maar dat is al meer dan in Friesland. Daar staat de teller sinds zaterdag pas op 1.

Nederlandse teams in ORC 2 blijven het uitstekend doen. Flying Dolphin opnieuw sterk met een 3e plek. Goeie dag ook voor Rosetta met een 7e en, Warp5 een 8e. Extra Djinn en Lallekoning in beide startgroepen een 10e. Joule een 13e.

Twee vloten. Blauw en geel, in ik denk wisselende samenstelling. Maakt dat je mooie uitslag eigenlijk dubbel telt. Daardoor zit het nog dichter bij elkaar elkaar dan in één groot veld. Nrs 10 t/m 13 hebben allemaal 14 punten. Dan grote NL delegate.

Verder overall na 2 races: een compleet J-112/E podium met op 1e Shadow (bow 13 !) ,2e Aquaplay (bow 05) en 3e Mathilda (bow 12) met 2, 5 en 5 punten.

5e en 6e met gelijke 8 punten Arabella en Flying Dolpin (Bow 77)

Rosetta is een paar plaatsen naar voren geschoven op een halve punt van Extra Djinn en Lallekoning met 15, die wat zijn gezakt en samen op 1,5 punt van elkaar op postities rond plek 15. Warp ook een paar plekken in de plus net als Joule. Team NL solide in het linker rijtje.

Dag 3 > Woensdag preview

Er is weer een ieuwe NOR met aangepast schema. Link naar NoR nr 4

De dames en heren gaan voor safe. Woensdag een latertje. Eest weer een Coastal + na 15.00u max 2 x W/L = 5 potjes gevaren. Coastal baan tot nu toe ziet er (behalve door de omstandigheden) op de tracker er tactisch niet héél uitdagend uit.

Donderdag starten met 2 x W/L en ze hebben een event. Dan even terug naar de haven. Wat eten en inpakken en wegwezen en s’avonds om 19.00 nog op pad voor de Offshore t/m vrijdag. Wind gaat én in de ZW hoek zitten dus Kiel is aan de wind en kakt er uit dus zal een hele zit kunnen worden.

Zaterdag nog 2 x W/L

Volgen WK 2023 ORC KIEL

Een heel sterke afvaardiging uit Nederland van onze ORC 2 zeilers is bij het WK in Kiel aan de startlijn. Leest als de who is who in ORC 2 : Flying Dolphin, Lallekoning, Extra Djinn, Joule, Rosetta en Warp9 in klasse C. Verer o.a. Team Heiner Talents uit ORC 1 in klasse B. Links maar even bij elkaar gezet.

Website Wat dat betreft is Kiel wel Kiel

Uitslagen uitslagen staan hier

Live tracker Zit ook een eigen live tracker bij

Instagram Ook insta is voor de bakker.

Dag 1 – Coastal

1e dag was Coastal en in 2 groepen gestart. Blue en Yellow op 5 min van elkaar. Zie je (voor wat het waard is in de samengevoegde uitslagen redelijk gelijk verdeeld terug. Start 22knp oplopend naar onderweg 30. Zal wel knallen geweest zijn (klik voor details op ‘Race 1’ in M2S ).

Goede nieuws 3 NL teams (tevens podium van NSR 2023) in hun groep 5, 5 en 6. (Of 9, 9 en 11.) Flying Dolphin, Lallekoning en Extra Djinn. Top gevaren. Volledige uitslagen staan hier Rosetta rond plek 10 9 (=18). Joule op 27e en de de Warp5 als 33e . Vond THT in Klasse B terug als 21e

Lengte loont

Wat verder opvalt: top 10 vrijwel de hele serie J-112/E’s een paar Italia’s 11.98′ en een enkele Farr 30 en de Dufour 40 uiteraard. En vrijwel allemaal een GPH achter in de 59 ennogwat In de top 10. Met handicap >600 daartussen als ‘kleiner’ 36ft schip alleen het Zweedse team Pro4U met de helmpjes (en het schip met een van de meest slick overstag routines die ik ken). De 3 NL Teams vooraan zijn de enige andere met 600+ Hndcp score in top 15 waarna er weer lage handicap boten volgen.

Een 1e rak van 8Nm+ met een iets ruimer dan halve windse start. Zal wel een beetje een kamelen race geweest zoals we die op de WAR kennen en waarlengte loont. Daarna een hele korte aan de winder 0.7Nm en nog een kort rak ruime wind terug van 3.5Nm.

Bakken met wind

Net als bij de Fastned en nu ook Cowes is er ook daar veel wind gepland. Staart van Storm Hans. Ook bij Skutsjesilen zag ik de eerste ook al ondersteboven liggen. Schema is ivm voorspellingen omgegooid en de Coastal is naar de maandag gehaald ipv de Offshore. Of er eind van de week genoeg wind over blijft of dat het nog nagelbijters gaat worden is natuurlijk afwachten. Kan allemaal.

Te volgen op het niet altijd even overzichtelijke Manage 2 Sail. Met zoveel events die in GER M2S gebruiken is het even zoeken daarom hier maar de link.

Hét zeil van 2023

Hét zeil van 2023 is toch wel een goeie stormjib en trysail set aan boord. Plenty foto’s op de socials met team Oranje kleuren in de haven. Ook bij ‘ons’Zwitserse NL team.

Hoeveel teams zouden daar tot ze beelden van start Fastned zagen serieus mee hebben getraind?

Op de eerste insta flimpjes van de 1e start zag ik een grote mix van settings. Wel of geen jib 4, wel of geen rif tot en met de full package. Op de live feed en tracker zag ik Extra Djinn en Flying Dolpin goedenstart maken op line honours al mooi mee vooraan varen. Daar is de YB app & Fastned info weer beter dan in Kiel

Morgen de long distance. Gaat met deze wind zal ook de schapen van de bokken scheiden.

J

WAR – Top avond in T-shirt en Teenslippers

Gisteravond was alweer een prachtige WAR avond. Mooi lopend windje en warm. Ideaal voor les 1 van de cursus : zoek de shifts. Een blind paard 🐎 kon ze van honderden meters mooi zien aankomen. Onderweg naar huis maar weer eens een verslag uit de kuip ingesproken over de avond en afgelopen week.

Achter de schermen.

Afgelopen week ijlde race 1 van de sprintwedstrijdjes nog wat na. Via apps met wedstrijd comm en goed contact met getuigen en het zoeken naar beelden (dank ook Zoute Zoen). We hadden, vonden wij althans, onderbouwd bezwaar tegen onze ILM straf. Is zeer professioneel opgelost en ook weer uit de wereld. En bovendien zeer gewaardeerd hoe alles is gegaan en gedaan door Jeroen & z’n team. Echt klasse.

No prisoners

Ook dat oppakken en regelen van dit onderdeel is wedstrijdzeilen en deel van het varen. Ook dat moet je af en toe oefenen. Met ‘het is maar een woensdagavondwedstrijdje’ mindset kom je er niet. Je kunt niet verwachten dat je het op een grotere wedstrijd zomaar opeens allemaal en zeker na bekaf van een dag hard varen van het water afkomt en het (vorm) foutloos kunt. Kansloos. Dus ook als er wat is bij de WAR moet je het gewoon doen. Wordt iedereen beter van. Konden de punten toch ook niet zomaar voor de Sail Select laten liggen, toch? Maar het is ook a. de aard van het beestje, b. zul je op het eind net zien dat je te kort komt en met c. nog een startschip beurt en d. nog een paar keer afwezigheid.

Met 5 aan dek (paar afzeggers die liever bij Ocean Race gingen varen/kijken of op vakantie waren) aan dek aan de wind en bij de manoeuvres een tikkeltje onderbemand kwam iedereen toch goed aan z’n trekken. Tot tien uur met t-shirt teenslippertjes en tien knopen in de rail heb je niet iedere dag en al helemaal niet s’avonds . Iedereen al aardig uitgebbq’d

Traaaag op gang

Waren op tijd bij de lijn maar kregen de gennaker maarn niet goed vol. Ouderwets prutswerk. Al met al een shitty start en lagen we in no time als een badeendje vrijwel stil én achteraan.

Vrije wind opgezocht en massa vermeden daardoor schade beperkt en konden we inlopen op de grootste kluit. Door op tijd te vertragen en spi down voor een strakke ronding van de K-boei schoven we tekstboek stijl achter het setje met de voorlopers en net voor de grote groep daarachter zo naar de derde plek in het veld. Alleen nog voor ons de op papier snellere Moshulu en de Narwal net voor ons.

Kruisrak(je) naar de L goed op de shifts kunnen varen en het gaatje verder gedicht. Met blik op de meters kozen we vooraf voor de sans-spi setting voor de kamelenkoers naar de M2. Ronald en Ubbo kozen voor mét en wonnen af en toe wel wat maar verloren weer een hoop om hem weer vol te krijgen. En daardoor schoven we ook de Narwal voorbij en drukten we hem in de lange aandewinder langzaam maar zeker kapot.

Aan de wind was startschip Gotcha alvast lekker dicht tegen de bovenboei aangekropen. Vast inspiratie opgedaan bij de JAR bij de Ocean Race en goed voor bijna) onboard camera beelden.

GFT bak vulling

Rechterkant na de M16 doorvaren was tactisch de goeie move maar strategisch een Fehler. Door ‘lui’ varen en niet 2x te gijpen voeren we over de ondiepte die daar ligt heen en hing er een gftbak vulling aan het roer te trillen. Daarna kwam The Fox in 2e rak naar de K snel dichterbij. Narwal en de SailSelect kozen voor de linkerkant, maar daar gebeurde het niet. Moshulu bleef hele rak tussen ons en de ton en gaf niks cadeau.

Bij de onderton kort een 22.3 tje gedaan. Moest ik ook even opzoeken in de SI. En konden we onze target speeds weer halen.

2e rondje ging we halve wind ook voor set mét spi. Beetje proberen ook. Maar met én een wokkel en daarna slechte hoist tot maar 7/8 was het g#k@t en ging het hem niet worden. Spul d’r maar weer af.

Ronald konden we in laatste dee nog wel wat bijhalen maar kwamen er op line honours niet voorbij. Maar wel een paaltje. Wind kakte er naar het einde toe aan wat uit en dat is toch wel minder voor met name de langzamere boten in het veld om een goede klassering te halen

Uitslag

  1. FunJ
  2. The Fox
  3. Moshulu
  4. Narwal
  5. Sail Select

NSR 2023 – fantastisch weekend varen

Het was een fantastisch weekend knallen op de Noordzee. Volop wind en zon. Felecitaties aan winnaar Flying Dolphin van de Inshores en overall. Op het water heel veel mooie wedstrijden met open strijd tot en met het laatste rak.

Was sinds Corona weer de eerste wedstrijd op zee en het was af en toe mooi van de golven te knallen met af en toe lekker wat wind die al weken uit het Noorden en Noordoosten blijft komen.

In de reeks van 8 manches zijn we na de boten die het podium hebben met gelijke punten met de Joule 5e geworden. Had zeker voor de Joule, maar ook voor ons had er meer ingezeten. Schepen met lettercodes (UFD, DSQ ed) achter hun naam misten letterlijk de boot. Met 8 races varen en 1 aftrek ben je in zo’n veld dan toast. Goed, moet je maar beter uitkijken.

Niet dat de druiven zuur zijn. Maar misschien moet zeilen toch ook eens naar Hockey kijken met het flexibel herzien van hun regels. Nu is op het water ieder minor vergrijp ook van trigger happy people die moord en brand schreeuwen bij de ton of onderweg BB/SB of bij loef lij meteen alles of niets. Kan me er ook iets bij voorstellen dat dat protesten in plaats van nu DSQ en maximale punten er een straf komt van 10 of 30 seconden of 10% extra plekken lager in de uitslag.

Gedachten piste

Met jr op de bank hadden we nog een andere mooie gedachten piste. Wat nu als je de snellere boot in een klasse tov van een langzamere er niet loef/lij mag uitduwen of geen BB/SB rechten heeft mag geven. Oneerlijk. Niet echt. Nu heeft de grootste boot, als ie normaal z’n target zeilt, binnen een handicap systeem na de start altijd vrije wind en komt in de basis binnen de klasse verder nooit meer iemand tegen. Dus dat ze iets van echte handicap onderweg tegenkomen zou op zich wel lekker zijn.

Snelste geeft iedereen voorrang. Langzaamste krijgt van iedereen voorrang. Op een woensdag avond met Laser ILCA 6 dan altijd voorrang op een finnjol.

. Dendederden af en toe lekker een golf af. Maar onze topsnelheid hebben nog steeds op eigen kracht pal voor de deur in de Kuil van Muiden.

Y-Toren race 2023 – 1e plek

Het was weer een zeer solide georganiseerde editie van de Y-Toren én een wedsttrijd die we opnieuw hebben gewonnen. Toch maar weer eens een old skool verslag uit de kuip.

Belangrijkste eerst. De uitslag. Voor wat het waard is 5 paaltjes en een 2-tje als aftrek

Uitslag Y -Toren ORC 2

1e – Fun J
2e – White Hawk
3e – Juggernot
4e – Majic
5e – The Fox
6e – Narwal

Uitstekend event

Veld was de bekende mix van Lemsteraken, ORC 2 / 3 en ORC4 met 1/4 ton en SW klasse. Ondanks de tricky omstandigheden, met op beide dagen later of soms even geen wind en (za & zo wachten) de voorspelde flinke shifts. In die omstandigheden een paar klasses na elkaar wegkrijgen én er mooie baan inleggen en dat zes keer na elkaar is gepuzzel. Missie glansrijk geslaagd. Vrijwel iedereen ook nog binnen voor het onweer en de regen. Wij net voor de monsterfile in Durgerdam voor de plassen aan de pinten, & prijzen.

Prutsen

Tijdens het wachten aan boord behalve koffie en bijkletsen en de planning door te nemen ook misbruik gemaakt van zoveel handjes aan boord. Een mooie gelegenheid om laatste achterstalllig onderhoud te fixen. Splits kistje open om her en der een dozijn ouderwetse takelingen op de snel aftans uitziende flosjes aan het uiteind van moderne gevlochten dyneema lijnen.

Ledigheid is des duivels oorkussen

Zondag gingen was het next level door tijdens uitstel met wachten op de shift ook nog wat aan de teambuilding doen met een fles poetsmiddel en lapjes en doeken in de weer om ook de kuip (en de schipper) te laten shinen.

Kwartton gala

Terug naar het veld Prachtig zo’n club 1/4 tonners. Mooi om te zien hoe deze inmiddels wat ouder wordende dames met goede zeilen aan de start worden gebracht. Zeilers moeten een wereld weekend hebben gehad. Je zag onderweg hoe dicht het op elkaar zat maar toen m’n ogen bij het clubhuis over de finishlijsten gleden zag ik ook goed hoe close het zeil.en is geweest. Ook top dat je met SW kunt meestarten en ervaring opdoen.

Lichte werk

Races zelf was het heerlijke light stuff werk. Vind je geweldig of een gruwel. Ik zit in Kamp 1. Constant met alles pielen van de schoten en de vallen, tot de in- en downfuckers en de neerhouder én met gewicht om het spul, zeker met een non overlap, aan de praat te krijgen en te houden. Zou je van afstand niet zeggen maar zo is het behoorlijk intensief varen. Dit soort omstandigheden zijn wel de vader en moeder van succes. Mooi voor iedereen aan boord om te zien hoe overstagjes en gijpen met gennaker tussen korte boompje en voorstag door ook onder de 7 knp ook smooth kunnen volhouden. Kwestie van gestaag inslijpen.

Lakmoesproef voor Crew

Echte test voor het nieuwe seizoen is : wat je kunt als crew. Dat kwam toen we in de 2e race op kop in bijna vol ornaat met gennaker aan het hijsen en jib (gelukkig) nog omhoog in de 2e lus de ankerlijn van de wegbreng boei aan het roer haakten. We sleepten de boei een stukje mee en trokken hem tegen de boot aan.

Tijd voor aktie in onze blauwe taxi. Wat je wil is: Gennaker aan dek. Draaien. Jib aan. Gewicht naar loef. Genua netjes gijpen (want bovenlat!), zeilen aan want rotatie voor doordraaien en tacken om van dat ding acher je roer en de straf (?) af te komen afvallen en gennaker d’r weer op en weer naar de benedenboei te kunnen varen.

Mooi om te zien dat daarvoor een paar commando’s volstaan aan boord : ‘drop’ ‘supergijp’ en ‘tack’ en ‘hoist’ om dat als team naadloos te laten verlopen. En niet de Hollandse ziekte aan boord met eerst de zeikvragen: ‘Waarom doe we dit’ of ‘moet dat’? Hoe en waarom komt achteraf wel. Alles op z’n tijd.

Ik schrijf het maar een keer uit. Want sommige Calimero’s denken dat je met een fancy wrap, paar goede zeilen paar giede pakken haalt en ergens automatisch een ‘gunstige’ rating op de mat valt en je als vanzelf vooraan vaart en de rest is appeltje eitje. Voor hen heb ik nieuws: dat is het niet. Terugkomen na een fuck up is heel veel trainen en blijven doordouwen. Vooral dat. Back on topic.

Daarna gelukkig nog een laatste rondje en een mooie inhaalrace gevaren en de op papier snellere tegenstanders weer voorbij gevaren. De Juggernot J109 met overlap moet harder en haal het net op line honours (maar niet op handicap). Maar de White Hawk profiteerde en konden we niet meer voldoende losvaren.

Paar races was het, ondanks het grote handicap verschil, close met de White Hawk. Enkele race race had hij pech en kakte de wind er langzaam uit. Inherent nadeel van achteraan in een grote range van handicaps in een startgroep en afstrevende wind varen. Aan de andere kant, in race 5 waren de goden hem heel goed gezind. Wij zagen het aankomen maar hadden pas aan het eind van ons laatste rak naar de finish de shift en de vlaag. De achterkant van het veld kon bijna halve wind in een keer van bovenboei naar de finish varen. Van de voorsprong hielden we maar een paar tellen over.

Laatste race liet hij even zien wie er eindbaas is door stuurboord voor het hele veld met veel sneller schepen langs te varen en mee vooraan bij de 1e ton. Chapeau.

Ten slotte

Ter afsluiting nog wat leermomenten voor andere events


Lef : tijdens het starten afbreken als de wind draait of in ditvgeval paar teruggekomen vals gestarte Lemster aken nog te dicht voor de volgende groep zitten.

Dui-de-lij-ke communicatie. Prima om marifoon/whatsapp ed te gebruiken om te vertellen wat de plannen/afwegingen zijn.

Langere startlijn: Voor de aken lag er een startlijn van enorme omvang. Minder spannend misschien voor de liefhebber van prakken en duwen. Waar wij ook niet vies van zijn. Maar het voorkomt wel valse starts en is verst/(h)andig om zeker bij heel weing wind. Helpt bovendien om vlot door te starten en boel op tijd weg te krijgen. Ook minder kans dat minder ervaren deelnemers de t#r%ng gevloekt of over de lijn of boven het startschip gevaren worden door de ‘wannabee’ ‘pro’s’

Less is more : Meerdere korte potjes van 35-45 min is prima. Zeilen hoeft niet altijd een meervoudige ultra marathon te zijn. Jaag het thuisfront niet tegen de zeilers in het harnas. Om 06.00 op en om 18.00 weer naar thuis is echt lang zat.

Ken je één recreatieve zeiler die eens een weekend is meegegaan en om 15.30 horen zeggen. “Goh stoppen we er nu al mee”?

Tijden veranderen en aan boord slapen en een weekend aan boord wonen met de Fam. doet de overgrote meerderheid al jaren niet meer. Het is én zeilen en daarna komt er thuis nog een etentje, enz ‘Grote’ wedstrijden of ongelukkige windvoorspellingen is het allemaal prima dat het eens uitloopt.

J

*) Calimero zijn voor mij types die denken dat andere wel de juiste spullen. De natte droom van iedere verkoper. Op het water gaat van ‘betere’ zeilen tot pakken, blokken, lintjes tot de juiste zonnebril en het bij voorbaat al hebben opgegeven want: zij zijn ‘pro. Je komt ze in alle sporten tegen. Ámateurwierenners zijn er ook heel sterk in met fietsjes van ver over de de 5k voor een rondje om zondag ochtend. Skiërs en golvers kunnen er trouwens ook wat van. En niet te vergeten sportvissers, al weet ik daar weinig van.