Groot Onderhoud – 2012

Hier staat het hele grote onderhoud van 2012 bij elkaar. Heb het laten staan omdat anderen dan ook een idee hebben wat er zoal aan bod komt bij deze achteraf nog ‘light versie’ van een totale refit.

Deel I
Deel II
Deel III
Final

16 November 2011 – FUNX MAJOR REFIT 2011/2012 – deel 1
De rest van zeilend Nederland zit op het moment te hopen wanneer ze eindelijk weer een keer lekker warm bij de open haard kunnen gaan zitten. Want laten we wel zijn, de naam winterserie -laat staan IJspegel – zijn natuurlijk wel wat overtrokken namen voor ergens in den lande met dit weer zeilwedstrijdjes te varen. Wij doen daar na zorgvuldige afweging helaas voor de rest er niet aan mee. Begin 2012 zijn we weer van de partij en de locatie van onze eerste wedstrijd is nog een surprise.

Met al die titel en naam inflatie gaan wij een beetje méér dan regulier onderhoud dan ook maar MAJOR REFIT noemen. Voor hen die hoopten in de winter van de berichten op deze site verlost te zijn, heb ik vervelend nieuws. We gaan ook van de wetenswaardigheden van onze indoor activiteiten regelmatig verslag doen. Grote werken staan er inmiddels op stapel. Budgetten zijn opgesteld. Offertes in aanvraag en onderdelen in bestelling. Nu nog de logistieke planning rondbreien om al die horden personeel in de goede banen over de boot te jagen.

Lekker binnen

Maar feit is dat we in het verleden volstonden met her en der wat onderhoud. En dat kwam in de praktijk neer om op een mooie dag in het voorjaar op een verlaten werf de spinnen met heet sop te verdrijven, boot te poetsen en de boel weer in de anti fouling te zetten. Dit jaar zijn we langzaam maar zeker door enkele personen aan boord de hoek van de serieuze grote werken in gedrongen. Daarbij speelt een element bekend uit de makelaardij de hoofdrol. Locatie, locatie, locatie.

Om in maart als eerste weer op tijd te kunnen indraaien zijn we er pas deze week onder deskundige en rustige leiding van de havenmeester het water gegaan zodat we achteraan binnen in de loods staan. Jazeker binnen. Het hele spul ligt inmiddels voor de gehele winter lekker binnen in de hal aan de stekker en voorzien van water om in heerlijk aangename temperaturen en verstoken van pottenkijkers te kunnen werken en er de FunX 3.0 van te maken. De lijst van opgebouwde ´puntjes´ is inmiddels net zo langs als deze webpagina (ook een puntje van onderhoud). Als ik het doorlees is bij wijze van spreken eigenlijk een wonder dat we regelmatig de finishlijn halen.

De hoofdpunten die op de to do lijst staan:

    • De hele onderkant inclusief roer en de kiel gaat kaal en bovendien volledig vlak en strak gemaakt worden + uiteraard een nieuwe racey anti- fouling
    • De romp boven water. In het bijzonder onze blauwe achterkant die extra aandacht verdient. Dat zal het enige zijn dat de meesten in 2012 van ons zullen gaan zien.
    • Mast gaat van led verlichting voorzien worden en de stoomvoorziening rondom upgraden.
    • De binnenkant kan niet achterblijven en ook die gaat goed onderhanden genomen worden. Iemand moet in Muiden per slot van rekening in 2012 na de kroning Koning Willem een beetje knap kunnen ontvangen. Of moet ik nog een jaartje wachten. 20 jaar geleden legde ik nog wel eens een kaartje met hem en z´n broer en het is een van de weinig mensen die ik bij het spelen ooit geld voorgeschoten heb (en terug gekregen). Dus wat mij betreft zijn ze van harte welkom op een boeren bridge drive op de FunX – 3.0

Goede locatie voor de winter en lekker achteraan dus als eerste weer buiten .

Yanmar ontvrienden
Terug naar het DIY Sailboats maintenance verhaal. Bij het voorbereiden van de aktielijst valt wel op hoe enorm beperkt de informatie van de meeste websites van de major spelers wel niet is. In de papieren media adverteren ze zich nog steeds suf maar online is het nog wel schrikken. Ik zal een voorbeeld geven. Winter = Motor = Winterklaar maken. Nietwaar? Wij hebben er een van Yanmar dus eerst eens kijken wat ze te melden hebben. Een woord wat te binnen schiet: armoe.

Om te beginnen kom ik met ‘Yanmar’ via google op de site van de social media landingspage van de vestiging van yanmarbenelux. Daar worden we niet meteen vrolijk van, maar dat hoeft natuurlijk ook niet meteen. Dat ze op hun #yanmarbenelux melden waar ze hun motoreren allemaal in hebben zitten heeft niet echt mijn interesse. Kids hebben daar een woord voor: boeie ….

Het draait bij nieuwe media helemaal niet echt om het merk. Het draait maar om een ding: me, myself & I. Me als in: de klant.. What’s in it for me. Niks meer niks minder.

Zal ik ze eens een stukje op weg helpen?

Als ik er al achter ben welk type motor we hebben wil ik vervolgens een paar dingen weten. Dames en heren fabrikanten hou dit in het achterhoofd: waarom pak ik uberhaupt een manual of ga ik als bestaande klant onlne? Omdat de motor zo lekker loopt of omdat ik iets moet weten of erger dat ie het niet doet? Mogen ze maar liefst 2x raden.

Key is, ik moet als klant wat doen waar ik de ballen verstand van heb. Ik zoek hulp dus je moet me helpen en er bitte geen speurtocht van maken. Steeds meer mensen hebben zooi in huis waar ze niets mee hebben en niets vanaf (willen) weten. Tot het er mee nokt. Dan gaan ze online en willen ze d’r ineens ALLES van weten en NU.. De bulk van de nieuwe huizen hebben 0,0 extra ruimte over, laat staan schuurtjes waar doorgewinterede willy wortels al hun gear kunnen stallen. Ga er vanuit dat we als klant niks hebben, niks kunnen maar wel serieus genomen willen worden. Een merkwaardige combo maar wel realiteit.

Dus wat wil ik bijvoorbeeld weten:

  • wat heb ik nodig (en waar kan ik nog meer aan denken lekbakjes -welke?-, doeken, vloeistof dichte handschoenen, mijnwerkerslampje…. etc)
  • waar kan ik dat kopen / online bestellen (webshop ? – of voor de luie medemens klikker de klik een paar (erkende) dealers / service mannen bij elkaar)
  • kost dat? (idem voor de impellor, rubber manchet van de saildrive etc. Doorklikken in een pdf kan pas een jaar of 15 dus daar kan het niet aan liggen)
  • welk gereedschap heb ik nodig als ik het zo nodig toch een keer zelf wil doen.
  • werkvolgorde (eerst olie dan water of andersom? dat werk)
  • handout die ik zo kan printen en mee naar de boot kan nemen
  • hoe veel tijd kost me dat circa, plus minus, ongeveer

En veel, heel veel tips en trucs graag. Zo nu we toch bezig zijn ff wat losse pols mogelijkheden:

Manual met foto´s. Liefst kleur en duidelijke pijlen waar zitten die nippels. Die moet je wel hebben en daar moet je afblijven. T´s donker en de boot staat in een loods dus ik zie niks en het moet ff snel snel op de terugweg na een afspraak in de buurt van de boot even gebeuren. Dus aan dit soort popular mechnics tekeningen uit begin jaren zestig heb ik niks.
Doe een borrel op de hiswa geef wat weg of laat het zien. Van mij part door een dame in overlalll met voor mij part de rits open tot aan haar schaambeen. Plat? Ja. Maar iedereeen weet dat je voor een motor bij Yanmar moet zijn.
Eén manual per type en niet 48 types in één manual versleutelen. Da´s verkeerde kneiterigheid voor een motor van 10k+. Videoot´je met een voorbeeld hoe dat in z´n werk gaat is ook altijd goed. Touwboeren doen het veel beter op dit punt
Waar moet ik wat voor bakje onder duwen. (B.v. gratis bakjes als u NU het hele zwikje online via onze webshop online besteld en morgen in huis hebt). Nogmaals als free bee’s niet zouden bestaan zouden zeilers ze morgen uitvinden. Ze zijn gek op gratis ook en vooral als ze een bootje ter waarde van een modaal huis hebben liggen.
Motor staat 9-10 keer naast het slaaphol van de schipper/eigenaar ergens achterin. Die maakt geen vrienden/innen als het overal vaag naar diesel stinkt, weet je wel weet je niet. Dus tips hoe voorkom ik zoveel mogelijk gore olie- / dieselpoten of dito knoeiboel met vies roestig water uit de koeling daar ergens achter onderin.
Waar haal ik die gemorste diesel gemakkelijk mee weg. (Tuurlijk! Setje ‘Yanmar super soaker doeken’ zijn daarvoor ideaal!! Bestel nu voor slechts 5,95 per stuk, dat werk)
Plus link naar een power/ conversie kitje waarmee ik de een redelijk lichte (want goedkoper en lichter) xx- pk versie een beetje meer peper in z´n reet kan steken. Uiteraard voor weinig
Wat moet ik wel/niet met die klapschroef doen?
Und so weiter und so weiter. Daar moet je als bedrijf op ingesteld zijn. Eindeloos de klant ook na de eerste verkoop ter wille willen zijn en wie aan het eind van de dag het meest uit het eerste klant contact zuigt veegt de rest van de kaart.

Deze door lichte ergernis gedreven poppen story koste me letterlijk nog geen een half uur. Dus een paar man op de marketing afdeling kan veel beter dan dit dunkt me zo.

Dat is ook waarom ik tig tijd geleden al die abbo´s op al die papieren zeilbladen bij het oud papier heb gezet. Het boeit mij geen meter waar ik op Guadeloupe wel en niet goedkoop kan tanken en of je de Shetlands beter links of rechtsom kunt ronden. Daar kom ik toch nooit. Belgische kust en Engeland is al ver genoeg voor 99,99% van de zeilers. Maar ooit wel eens in zo´n blad gelezen hoe de website, het support, de youtube tutorials, de online manuals etc. van major frima a of b zijn. Ik niet. En dat heb ik nodig als ontluikende knutselaar. Maar ik weet het inmiddels weer: alles wat je selluf doet doe je beter. Maar wat een ander je voordoet doe je veel sneller en nog beter. Zie ook de advertorial onderaan deze pagina. Het werkt perfect, je moet het alleen even weten te vinden.

Zolang in de pdf manuals van de belangrijkste suppliers zelfs de pagina numers in de index nog altijd niet gelijk kunnen lopen met de pagina nrs boven of onderaan het pdf reader programma en er eerst 15 pagina´s ! legal gedoe met warnings en weet ik veel wat voor LET OP !!! teksten moet scrollen, hebben ze de klant nog niet op No 1. staan.

Tot zover de Yanmar rant. en nog even voor de goeide orde. Dit gaat alleen over het online gedeelte want laat ik wel volkomen helder zijn, offline tijdens het seizoen verder niets dan lof over deze prima machine. Probleemloos. Als er diesel in zit is het starten en lopen en nog zuinig met brandstof ook. Nee dat is mijn mening en geen advertorial.

Wat ik nu al weet is dat het volgend topic gaat vast en zeker paint worden en vooral hoe krijg je het er weer af !

11 December  2011 –  FUNX MAJOR REFIT 2011/2012  – deel 2
Zit vandaag alleen in een verlaten hal om een poging te doen om de lange kluslijst te lijf te gaan. Behalve heel beperkt afstrepen kom je als je overal eens echt voor gaat zitten en d’r met je neus opzit veel ‘dingetjes’ tegen. Paar inbus bouten van onbekende herkomst! Ergo de lijst is nog steeds langer aan het worden..  Het is nog niet eens het werk maar het eindeloze zoeken (ondanks internet of desondanks?) naar de juiste zooi kost  nog de meeste tijd.

Met de volgende merken moet ik op zoek naar vervanging / nieuw / garantie / oplossing / dealer / adres ?
– Shureflo – waterfilter bleek vorig jaar door de vorst kapotgevroren te zijn. Maar een verdeler voor een verse?
– Tenson – Een paar ‘Radar’ e-mails om het jack van bagger kwaliteit te claimen heeft nog niet veel geholpen.
– Nieuwe pit zakken – Ze zijn te koop maar de dagmaat van de ogen waar het spul mee vast zit staan natuurlijk nergens. Dus maar besloten om i.p.v. 170 euri voor een paar lullige PVC zakken dan zelf maar te gaan McGyveren en de scheepskas te vullen.
–  Antifouling. T’s nog een heel gedoe om online een keuze te maken uit de manier om de ouwe lagen tot op de gel coat te strippen. Old school krabben – schuren – afbijtmiddel of nieuwerwetser: sodablasten – dry ice’en. of gewoon doorvaren. S’avonds een rondje coach klussen maakt het er niet eenvoudiger op.  M’n excel plus/ min beslis matrixje geeft nog weing hoop. Vooral als ik het aantal uren werk moet gaan invullen.  De verleiding om het te laten zitten en gewoon te blijven doorvaren en het pas in april te doen doemt heel vaag al op.

Update rant over leveranciers website
Als ik hieronder mijn verhaal over de beperkte online info Yanmar ontvrienden  hieronder nog eens terug lees denk ik: oké toon vind je wat of niet. Maar inhoudelijk? Ik geloof ook na herlezing niet dat ik er inhoudelijk heel veel aan moet veranderen. Reden dat ik er nog even op doorga is:
a. dat u en ik nu kunnen verantwoorden met een zakelijke reden hier even naar de social media  casus te kijken en
b. gewoon verbazing dat het gaat zoals het gaat.

Ter toelichting, wat  heb ik in een opwelling gedaan. In het kader van fair/ open vizier heb ik een linkje begin vorige week naar de info at van de  betreffende motorboer gedaan.  En dan? Dan is het stil. Mooi hé dan komt er behalve een leesbevestiging niks. Niet een op zich nog  begrijpelijke ‘waar bemoei je je eigenlijk mee’,  of nee onjuist want onzin want  ……  of ….. weet ik veel. Nee allemaal niet. Bijzonder. Wel op de twitter en de facebooks willen zitten maar alleen als het allemaal van die laffe ANWB advertorial praat is. Onder je kerstboom (ik zweer het, de link van een spug lelijke boom, hij staat er echt)  of op maandagmorgen in de meeting dus nooit meer zeiken dat social media niet werkt en er geen hond je bedrijfs tweets volgt.

7 maart  2012 –   FUNX MAJOR REFIT 2011/2012  – deel 3
Andermans geklus is eigenlijk niet om te lezen. Behalve als je zelf wat wilt gaan beunen en je alle kennis die je kan vinden bij elkaar wilt/moet  stofzuigeren. Het zijn in de bladen en op TV altijd van die Uber ‘Nico’s. Van die show off’s die een ander ook altijd willen vertellen dat ze het  toch beter weten en je vooraf de lust ontnemen om ook maar in de buurt te komen van ogenschijnlijk probleemloze projectjes. Van die types die natuurlijk ook nooit vertwijfeld in een shop of online naar al die flacons zitten te kijken en zoals u en ik denken … WTF. Die nooit met de handen in het haar zitten en zogenaamd gaat bij hen alles clean en smooth.  Maar u en ik weten dat daar (n)iets (niet) van klopt. Voor al die tijdelijke, wijfelende en twijfelende collega ad-hoc project managers daarom hier maar gewoon openheid van zaken. Zoals u hier gewend bent. Het duurt altijd langer en het is altijd veel meer werk dan gepland.

We zijn net voorbij de afbraak fase die ook ongepland al steeds langer gaat duren. Alles is of uit elkaar,(half) gestript  of staat er verfeloos bij. We  hebben het dan over romp, bilge, vloer, mast, zalingen, motor, tanks, electronica, lieren, blokken, stuurwiel. The lot. Dus er is ook geen weg terug, als we dat al zouden willen. Maar boten zijn net pizza’s.  Alles staat of valt met de bodem dus daar zijn we daar maar mee begonnen.

Anti fouling
Anti-fouling is een raar product. Daar komt een hoog gehalte doe-en-zie-niet-om houding bij te pas. Iedere zeiler – ook zonder maar een beetje ecologisch onderontwikkeld bewustzijn – staat er driedubbel in. Ergens in de pentagram met prijs, milieu, lekker makkelijk werken, effectief en nog een keer prijs komt een oplossing waar mileu meestal nog slechtere kaarten heeft dan een ex-crack hoer als ideale aanstaande schoondochter.

Vorge weekenden gingen we ´even´ de oude antifouling strippen. We hebben met 2 x drie man gas gegeven. En in 5-6 mandagen een paar lagen anti-fouling er af gehaald. Gewoon old school met afbijtmiddel + schraapmessen + muziekje +  masker en bril en gaaaaaan.  Dan een dagje schuren met de 80-120-220-320 voor het detailing werk. Koop goeie spullen of leen zoals wij van iemands knuffel Tsjech een profi F estool met afzuiging + een paar dozen van de allerduurste schuurschijven money can buy. Vergeet die ‘power’ bouwmarkt shit en dito cheapy schuurschijven. Dat Is alleen goed om het vogelhuisje van z’n verf te ontdoen, als het al lukt!. Man, man we zouden die inkopers van de Hubo’s en Praxissen aan hun eigen rotzooi een dagje aan de mast moeten opknopen…. Voor het echte werk… echte spullen en gaat een leven lang mee.

Een andere boffert mocht met drie soorten buff, heavy, light en super shine met de polijstmachiine het voor velen zo bekende geoxideerde blauwe X achterkantje en de zijkant te lijf.  S’avonds eerst de bekende ballen happen en dan lekker op restaurant. Eerst a volonte Brugse Zot van de tap, dan ‘even’  liggen op de bank en dan all you can eat  filet puur ‘signant’  of ‘blue’ met friten en bernaise en nog veel meer Brugse Zot.  En dan zondag nog een keer de zere schouders er onder. Kortom winterpret, maar dan anders.

In het leerproces drie top ‘live’ zaken voor m’n spullen gevonden. Marine Tecnics in Zeebrugge heeft alles voor het onderkantje.  Voorhetzelfde geld (of minder zoals in dit geval) als online en bovendien een asset die ONBETAALBAAR is en die al die gratis online meeliftende dozenschuivers die je voor 1 euro voordeel op een flacon precies voor nul euro advies kunnen geven.  Laat staan iets kunnen laten zien. Deze gasten nemen de tijd, nemen je mee naar hun loods en laten op de schepen die ze voor hun klanten doen ZIEN hoe het gaat worden. Ideaal. Zien is kopen.

Nog een topper zit in Nieuwpoort. Turbo’s Hoet. Niet echt een toegankelijke naam als je denkt aan spullen voor de motor van de boot. Maar iedereen met enige kennis van de truckers scene weet wel beter. In Nieuwpoort gezellig een uurtje een praatje pot met deze gasten en én passant bij het opelepelen van m´n boodschappenlijstje krijg ik een crash course scheepsdiesel techniek. Alles wat ik hebben en weten moet binnen een uurtje gepiept. Wat wil een mens nog meer.

Ook de dame van de buren in de haven van Nieuwpoort, de Nautic Store was bijzonder vriendelijk, behulpzaam en geduldig bij de uitleg en het volstapelen van m’n karretje met allerhande goodies.  Gewoon alles op voorraad wat je op voorraad moet hebben. Top.

Qua adressen zult u wellicht denken: ‘Kan het nog verder weg’. Meer iets voor de Vlaamse meelezers. Het antwoord is ja en nee. Boot ligt s´winters lekker overdekt in Gent en ik zit hier in de regio dus moet je het lokaal zoeken.

De komende 2 zaterdagen moeten we heen heel eind kunnen komen en kan de de boot in ieder geval weer zonder problemen naar buiten voor de afwerking. Kunnen we in het voorjaarszonnetje de stoomcleaner over het dek heen trekken en binnen en buiten de spinnenkak verdrijven.

15 april  2012 –   FUNX MAJOR REFIT 2011/2012  – FINAL

Kijk en oordeel zelf. Boot, romp, kiel, mast en interieur etc. zijn weer helemaal bijgebotoxt en alles is weer totaal über strak, klaar voor weer een paar seizoenen (wedstijd)plezier.  We hebben een ultra dunne super gladde niets verhullende anti fouling gekozen. Daarom ook dat noodzakelijke en ellenlange voorwerk. Maar het resultaat is er dan ook naar.

Je zal het  niet geloven maar op de pot staat toch echt ‘graphite’. We stonden wel te lachen. Trek je voor een paar meier potten verf open en zie je dit in het bakje van je roller zitten.

Hieronder een foto waar de FunX nog voor het clubhuis van de RBSC in Gent staat om mijn collega zeilers te imponeren en niet te vergeten ons zelf en de hier online rondkijkende competitie natuurlijk. Heerlijk restaurant met perfect terras aan het water om af te spreken als u voor de bizz een keer n het Gentse moet zijn. Heet Sailing Queen. Weet u ook weer eens een adresje wat niet iedereen kent. Hollandse grote bek thuislaten. Doe ik ook, en dat is eigenlijk altijd een goed advies. Nietwaar.

Leave a comment